Beleidsagenda bij de begroting 2024
In de begroting voor 2023 is een eerste stap gezet naar een nieuwe aanpak voor het rapporteren over de voortgang van beleid: systematiek met beleidsindicatoren. Met beleidsindicatoren geeft het ministerie van OCW kwantitatief inzicht in de voortgang, werking en effectiviteit van het beleid van de ocw-beleidsterreinen in de Beleidsagenda (in de begroting) en het Beleidsverslag (in het jaarverslag).
De nieuwe aanpak voor rapportage over het beleid kan in de begroting van OCW voor 2024 voor het eerst in de hele cyclus worden toegepast. Voor het begrotingsjaar 2024 zijn in de Beleidsagenda de beleidsindicatoren voor het eerst geintroduceerd, de gehele lijst gerangschikt naar thema is hieronder in te zien.
Ga naar rijksfinancien.nl voor alle officiele begrotingsstukken voor de voorbereiding, uitvoering en verantwoording van het begrotingsjaar 2024.
1. Een sterke basis en hoge kwaliteit
"In 2024 zullen we blijven werken aan het verder op orde brengen van de basis. Daarom wordt geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs en onderzoek. We willen dat de prestaties in het primair, voortgezet, middelbaar beroeps- en hoger onderwijs over de gehele linie omhoog gaan, met als resultaat dat iedere leerling en student datgene leert wat hij of zij nodig heeft om zich staande te houden in de maatschappij, het vervolgonderwijs, in het kader van leven lang ontwikkelen en op de arbeidsmarkt. Ook zetten wij ons in voor meer erkenning en waardering voor wetenschappers en het vergroten van de maatschappelijke impact van kennis uit onderzoek."
- Taal en rekenen (PO/VO)
- Tevredenheid studenten (MBO)
- Studentenwelzijn (MBO)
- Kwaliteit basisvaardigheden onderwijs (MBO)
- Kwaliteit burgerschapsonderwijs (MBO)
- Onderzoeks- en kennisnetwerken (MBO)
- Gezond en sterk fundament (HO)
- Versterken van het fundament (Wetenschap)
- Ruimte voor divers talent (Wetenschap)
- Vergroten maatschappelijke impact (Wetenschap)
2. Iedereen Gelijke Kansen
"Het ministerie werkt aan het vergroten van de kansengelijkheid, zodat iedereen in Nederland een goed bestaan heeft en onbenut potentieel kan worden benut, ongeacht je achtergrond. Iedere leerling en student moet kansen krijgen om zich optimaal te ontwikkelen zodat ze mee kunnen (blijven) doen in de maatschappij en een stevige positie innemen op de arbeidsmarkt."
- Gelijke kansen op ontwikkelen potentieel (PO/VO)
- Passend Onderwijs (PO/VO)
- Maatschappelijke Diensttijd (MDT)
- Verminderen uitval (MBO)
- Versterken aansluiting bij doorstroom (MBO)
- Laaggeletterdheid (MBO)
- Passende stage (MBO)
- Begeleiding stage en overstap naar werk (MBO)
- Herinvoering basisbeurs (studiefinanciering)
- Doorstroom vanuit de vooropleiding (studiefinanciering)
3. Lerarenstrategie
"Het grote tekort aan leraren en schoolleiders is een van de belangrijkste problemen van dit moment. Leraren zijn bepalend, ze maken in de klas het verschil. Als er niet voldoende goede leraren en schoolleiders zijn, is dat een risico voor de kwaliteit van het onderwijs. We zetten daarom alles op alles om de tekorten terug te dringen. Daarvoor is een mix van maatregelen nodig. Zo zijn de beloningen in het primair onderwijs verhoogd en zijn er afspraken gemaakt over het verlagen van de werkdruk in het voortgezet onderwijs. Ook is er extra tijd voor bijscholing voor leraren in het po en vo gekomen, in het bijzonder voor het onderwijs in de basisvaardigheden. Dit alles moet eraan bijdragen dat het beroep van leraar weer hoog gewaardeerd wordt in de samenleving."
- Verminderen van de personeelstekorten op de arbeidsmarkt (PO/VO)
- Verbeteren van de aantrekkelijkheid van beroep (PO/VO)
- Versterken van de kwaliteit van de lerarenopleiding (PO/VO)
- Verbeteren van de aantrekkelijkheid van beroep en verminderen van uitval van startend onderwijspersoneel (MBO)
4. Gezonde arbeidsmarkt
"Nederland heeft iedereen nodig op de arbeidsmarkt en iedereen verdient een goede plek op de arbeidsmarkt. Het kabinet wil mensen in staat stellen om een kansrijk opleidingsprogramma te volgen en om zich een leven lang te ontwikkelen. Het kabinet versterkt de positie van de creatieve en culturele professional. Bovenal bestrijdt het kabinet ongelijkheid en discriminatie op de arbeidsmarkt, door een gelijk speelveld te creëren tussen mannen en vrouwen en genderdiversiteit te stimuleren in de top van de private en (semi)publieke sector."
- Aansluiting arbeidsmarktbehoefte (MBO)
- Kansrijke studiekeuze (MBO)
- Bij- en omscholen werkenden en werkzoekenden (MBO)
- Aanpak opleiden vakmensen (MBO/HO)
- Arbeidsparticipatie (Emancipatie)
- Arbeidsduur (Emancipatie)
- Onderwijs- en beroepssegregatie (Emancipatie)
- Genderdiversiteit aan de top (Emancipatie)
- Vrouwen in de wetenschap (Emancipatie)
5. Sociale veiligheid en gelijke behandeling
"Het is belangrijk dat iedereen zich optimaal kan ontwikkelen. Dat kan alleen wanneer scholen, onderwijsinstellingen, culturele instellingen, media instellingen en onderzoeksinstellingen veilig, toegankelijk en inclusief zijn. Waar gelijkwaardigheid de norm is en aandacht is voor het welzijn van iedereen in de organisatie. We waarborgen de sociale veiligheid en gelijke behandeling op iedere instelling en bannen pesten, racisme, discriminatie en ander grensoverschrijdend gedrag uit."
- Vrij & Veilig (PO/VO)
- Studentenveiligheid (MBO)
- Divers talent in hoger onderwijs en onderzoek (HO)
- Sociale veiligheid in het onderwijs (Emancipatie)
- Sociale acceptatie van lhbt personen (Emancipatie)
- Ruimte bieden aan divers talent (Wetenschap)
6. Herstel, vernieuwing en groei van de culturele en creatieve sector
"De culturele en creatieve sector heeft door de coronacrisis onder grote druk gestaan en het is nog altijd een uitdagende tijd. Deze kabinetsperiode staat daarom in het teken van herstel, vernieuwing en groei. In 2024 werken we aan deze doelen door in te zetten op de culturele arbeidsmarkt, creativiteit bij het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken, cultuur overal en voor iedereen (toegankelijkheid), digitalisering en erfgoed."
- Cultuurbereik (Cultuur en Media)
- Diversiteit en inclusie (Cultuur en Media)
- Arbeidsmarkt (Cultuur en Media)
- Bibliotheken (Cultuur en Media)
- Monumenten (Cultuur en Media)
- Archeologie (Cultuur en Media)
- Cultuuronderwijs (Cultuur en Media)
7. Versterking van het lokale en landelijke medialandschap
"Vrije media en onafhankelijke journalistiek zijn onmisbaar voor onze democratische rechtsstaat. Media zijn ook een bron van amusement en cultuur, die verbindt, inspireert en verrijkt. De publieke omroep verbindt met zijn grote bereik bevolkingsgroepen met verschillende culturele achtergronden, uit alle sociale groepen. Bovendien is het aanbod er vrij van overheidsinvloeden, commercie en andere deelbelangen en kan jong talent bij de publieke omroep vernieuwende programma’s maken."