Publieke waardentoets NPO
Het mediabeleid heeft onder andere als doel om te zorgen voor een onafhankelijk, pluriform en kwalitatief hoogwaardig media-aanbod, dat toegankelijk is voor alle lagen van de bevolking. Zo moet het lokale en landelijke medialandschap worden versterkt. De publieke omroep speelt hierbij een grote rol en wordt voor het grootste deel door de Rijksoverheid gefinancierd. Hoe goed het Nederlandse publiek bepaalde waarden herkent in programma’s van de NPO is daarmee een indicator voor het behalen van dit beleidsdoel.
Deze tabel toont het percentage programma’s dat boven de minimumgrens scoort van de publieke waarde-toets bij het Nederlandse publiek voor televisieprogramma’s van de NPO. Programma’s scoren boven deze minimumgrens als het publiek bepaalde waarden, zoals betrouwbaarheid, diversiteit en onafhankelijkheid, voldoende terug ziet komen in de programma’s. Deze cijfers worden jaarlijks gepresenteerd in de Terugblik van de NPO, in het kader van de prestatieovereenkomst.
Percentage televisieprogramma’s NPO boven de minimumgrens publieke waarde-toets
Periode | Percentage |
---|---|
2018 | 95% |
2019 | 94% |
2020 | 93% |
2021 | 92% |
2022 | 98% |
2023 | 97% |
Deze tabel toont het percentage programma’s dat boven de minimumgrens scoort van de publieke waarde-toets bij het Nederlandse publiek voor televisieprogramma’s van de NPO.
Hiervoor gebruikt de NPO de Publieke Waarde Monitor en een Ranking-Onderzoek.