Bereik regionale publieke omroepen onder Nederlanders per leeftijdsgroep
Het mediabeleid heeft onder andere als doel om te zorgen voor een onafhankelijk, pluriform en kwalitatief hoogwaardig media-aanbod, dat toegankelijk is voor alle lagen van de bevolking. Zo moet het lokale en landelijke medialandschap worden versterkt. De publieke omroepen, zowel landelijk als regionaal/lokaal, spelen hierbij een grote rol. Het bereik van de regionale publieke omroepen binnen alle leeftijdsgroepen geeft daarmee een goede indicatie van het behalen van dit doel.
Deze tabel toont het bereik van het totale media-aanbod (televisie, radio en online) van de regionale omroepen onder Nederlanders, onderverdeeld naar leeftijdsgroep.
Jaarbereik RPO onder Nederlanders per leeftijdsgroep
Leeftijdsgroep | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|
Totaal | 80 | 80 | 80 |
18-30 | 81 | 82 | 80 |
31-44 | 81 | 82 | 81 |
45-59 | 79 | 79 | 79 |
60-75 | 80 | 79 | 80 |
Percentage Nederlanders dat ieder jaar wordt bereikt door het totale media-aanbod (televisie, radio en online) van de RPO, onderverdeeld naar leeftijdsgroep. De RPO brengt dit via onderzoeksbureau Motivaction jaarlijks in kaart voor de prestatieovereenkomst. De cijfers zijn beschikbaar sinds 2021.