Omvang tekorten leraren en schoolleiders (po en vo)
De actuele tekorten aan leraren en schoolleiders worden in kaart gebracht door scholen te vragen om de tekorten te registreren. Daarbij is gevraagd naar twee soorten tekorten: openstaande en verborgen vacatures. Dat openstaande vacatures een tekort zijn spreekt vanzelf. Verborgen vacatures zijn plekken die weliswaar bezet zijn, maar niet op de manier die de eerste keuze van de school zou zijn. Bijvoorbeeld door het inzetten van ambulante medewerkers, zij-instromers of door groepen anders in te delen.
Voor meer informatie over tekorten, zie:
De grafiek 1a laat de schatting zien van de landelijke tekorten aan leraren in fte voor het primair onderwijs, inclusief verborgen tekorten. De schatting is gemaakt op basis van enquêtegegevens. Zie ‘gerelateerde grafieken’ voor de omvang van de tekorten in procenten.
Gerelateerde grafiek onder 1a: De grafiek 1b laat de schatting zien van de landelijke tekorten aan leraren in procenten voor het primair onderwijs, inclusief verborgen tekorten. De schatting is gemaakt op basis van enquêtegegevens.
Grafiek 1a: Omvang tekorten aan leraren in het po in aantallen fte (2023)
schooltype tekort | regulier tekort | vervanging | totaal |
---|---|---|---|
basisonderwijs | 5442 | 2555 | 7997 |
speciaal basisonderwijs | 393 | 154 | 548 |
(voortgezet) speciaal onderwijs | 942 | 272 | 1215 |
Totaal | 6777 | 2982 | 9759 |
In absolute termen kampt het basisonderwijs met de grootste tekorten aan leraren, zowel regulier als vervanging.
schooltype tekort | regulier tekort | vervanging | totaal |
---|---|---|---|
basisonderwijs | 6,40% | 3,00% | 9,40% |
speciaal basisonderwijs | 8,70% | 3,40% | 12,10% |
(voortgezet) speciaal onderwijs | 8,30% | 2,40% | 10,60% |
Totaal | 6,70% | 3,00% | 9,70% |
Het speciaal basisonderwijs heeft relatief gezien het hoogste percentage totale tekort aan leraren en het basisonderwijs heeft relatief gezien het laagste percentage totale tekort.
De grafiek 2a laat de schatting zien van de landelijke tekorten aan schoolleiders in fte voor het primair onderwijs, inclusief verborgen tekorten. De schatting is gemaakt op basis van enquêtegegevens. Zie ‘gerelateerde grafieken’ voor de omvang van de tekorten in procenten.
Gerelateerde grafiek onder 2a: De grafiek 2b laat de schatting zien van de landelijke tekorten aan schoolleiders in procenten voor het primair onderwijs, inclusief verborgen tekorten. De schatting is gemaakt op basis van enquêtegegevens.
Grafiek 2a: Omvang tekorten aan schoolleiders in het po in aantallen fte (2023)
schooltype tekort | regulier tekort | vervanging | totaal |
---|---|---|---|
basisonderwijs | 727 | 385 | 1112 |
speciaal basisonderwijs | 42 | 23 | 65 |
(voortgezet) speciaal onderwijs | 68 | 30 | 98 |
Totaal | 836 | 439 | 1275 |
In absolute termen kampt het basisonderwijs met de grootste tekorten aan schoolleiders, zowel regulier als vervanging.
schooltype tekort | Regulier tekort percentage | Vervanging percentage | Totaal percentage |
---|---|---|---|
basisonderwijs | 10,30% | 5,40% | 15,70% |
speciaal basisonderwijs | 11,30% | 6,30% | 17,60% |
(voortgezet) speciaal onderwijs | 6,90% | 3,10% | 10,00% |
Totaal | 9,90% | 5,20% | 15,10% |
Het speciaal basisonderwijs heeft relatief gezien het hoogste percentage totale tekort aan schoolleiders en het (voortgezet) speciaal onderwijs heeft relatief gezien het laagste percentage totale tekort.
De grafiek 3a laat de schatting zien van de landelijke tekorten aan leraren in fte voor het voortgezet onderwijs, inclusief verborgen tekorten. De schatting is gemaakt op basis van enquêtegegevens. Zie ‘gerelateerde grafieken’ voor de omvang van de tekorten in procenten.
Gerelateerde grafiek onder 3a: De grafiek 3b laat de schatting zien van de landelijke tekorten aan leraren in procenten voor het voortgezet onderwijs, inclusief verborgen tekorten. De schatting is gemaakt op basis van enquêtegegevens.
Grafiek 3a: Omvang tekorten aan leraren in het vo in aantallen fte (2023)
schooltype tekort | regulier tekort | vervanging | totaal |
---|---|---|---|
vmbo-havo-vwo | 1530 | 421 | 1951 |
praktijkonderwijs (pro) | 98 | 29 | 126 |
internationale schakelklassen (isk) | 221 | 15 | 236 |
Totaal | 1848 | 465 | 2313 |
In absolute termen kampt het vmbo/havo/vwo met de grootste tekorten aan leraren, zowel regulier als vervanging.
schooltype tekort | regulier tekort | vervanging | totaal |
---|---|---|---|
vmbo-havo-vwo | 4,30% | 1,20% | 5,50% |
praktijkonderwijs (pro) | 3,60% | 1,10% | 4,60% |
internationale schakelklassen (isk) | 13,60% | 0,90% | 14,60% |
Totaal | 4,60% | 1,20% | 5,80% |
Internationale schakelklassen hebben relatief gezien het hoogste percentage totale tekort aan leraren en het praktijkonderwijs relatief gezien het laagste percentage totale tekort.
De grafiek 4a laat de schatting zien van de landelijke tekorten aan schoolleiders in fte voor het voortgezet onderwijs, inclusief verborgen tekorten. De schatting is gemaakt op basis van enquêtegegevens. Zie ‘gerelateerde grafieken’ voor de omvang van de tekorten in procenten.
Gerelateerde grafiek onder 4a: De grafiek 4b laat de schatting zien van de landelijke tekorten aan schoolleiders in procenten voor het voortgezet onderwijs, inclusief verborgen tekorten. De schatting is gemaakt op basis van enquêtegegevens.
Grafiek 4a: Omvang tekorten aan schoolleiders in het vo in aantallen fte (2023)
schooltype tekort | Regulier tekort percentage | Vervanging percentage | Totaal |
---|---|---|---|
Totaal | 110 | 36 | 146 |
In het voortgezet onderwijs is er een totaal tekort van 146 schoolleiders, waarvan 110 regulier tekort en 36 vervanging.
schooltype tekort | Totaal percentage |
---|---|
Totaal | 4,30% |
In het voortgezet onderwijs is er een tekort van 4,3% aan schoolleiders