Personele ontwikkeling hbo

Praktijkgericht onderzoek heeft zich in de afgelopen decennia in hoog tempo ontwikkeld tot een onmisbare vorm van onderzoek in de Nederlandse kennisinfrastructuur. De kabinetsambities rond praktijkgericht onderzoek zijn om hogescholen toe te rusten hun rol als kennisinstellingen te verstevigen en verder uit te bouwen. Daarom investeren we in de verdere professionalisering en versterking van praktijkgericht onderzoek. Het doel is hiermee de maatschappelijke impact van onderzoek te vergroten en het fundament van het wetenschappelijk stelsel in Nederland te versterken.

Een versteviging van de capaciteit, continuïteit en kwaliteit van het praktijkgericht onderzoek is nodig om het doel te realiseren. Dit vraagt onder andere om ontwikkelingen in het personeelsbestand van hogescholen voor het vergroten van de onderzoekscapaciteit. De ontwikkeling van het aantal onderzoeksfuncties is relevant om ontwikkelingen in de kwaliteit van praktijkgericht onderzoek te meten, omdat onderzoekscapaciteit een belangrijke voorwaarde is om goed onderzoek te kunnen doen. Lectoren verdelen hun tijd tussen onderwijs en onderzoek. Om in beeld te brengen hoeveel ruimte er is voor onderzoek, is het dus belangrijk om te weten hoe het aantal lectoren zich verhoudt tot het aantal studenten. In combinatie met de gemiddelde aanstelling van een lector geeft dit inzicht in de capaciteit voor praktijkgericht onderzoek. Dit geeft echter geen inzicht in de activiteiten die ontplooid worden met de ingezette uren. Toch kan worden aangenomen dat als er meer personeel en FTE beschikbaar zijn in onderzoeksfuncties er over de gehele linie meer ruimte is voor het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek.

De eerste grafiek laat de ontwikkeling van het aantal personen in onderzoeksfuncties binnen hogescholen zien: lectoren, onderzoekers, promovendi en onderzoeksondersteuning.

De tweede grafiek laat de ontwikkeling van het aantal lectoren per 1.000 studenten zien. 

De derde grafiek laat de trend van de gemiddelde omvang van de aanstelling van lectoren zien (in fte).

Aantal personen per onderzoeksfunctie binnen hogescholen (2016-2022)

Aantal personen per onderzoeksfunctie binnen hogescholen (2016-2022)
onderzoeksfuncties2016201720182019202020212022
lectoren634646679694709730723
onderzoekers4363441147384832496848765204
promovendi944856774812833799769
onderzoeksondersteuning711730750723829846,5863

Het aantal medewerkers van hogescholen in onderzoeksfuncties laat over het algemeen een stijgende trend zien in het aantal lectoren, onderzoekers en onderzoeksondersteuning tussen 2016 en 2022. Het aantal promovendi nam daarentegen juist af.

Bron: bestuursverslagen van hogescholen, bewerking door Vereniging Hogescholen (VH) Brontabel als csv (237 bytes)

Aantal lectoren per 1.000 studenten (2016-2022)

Aantal lectoren per 1.000 studenten (2016-2022)
JaarAantal lectoren per 1000 studenten
20161,42
20171,42
20181,49
20191,49
20201,45
20211,53
20221,51

Het aantal lectoren per 1.000 studenten nam toe tussen 2016 en 2022.

Bron: bestuursverslagen van hogescholen, bewerking door Vereniging Hogescholen (VH) Brontabel als csv (118 bytes)

Gemiddelde omvang aanstelling lector in fte (2016-2022)

Gemiddelde omvang aanstelling lector in fte (2016-2022)
indicatorgemiddelde omvang aanstelling lector (fte)
20160,63
20170,6
20180,63
20190,62
20200,64
20210,66
20220,67

De gemiddelde aanstelling van lectoren was in 2017 op zijn laagst, maar groeide daarna en was 0,67 fte in 2022.

Bron: bestuursverslagen van hogescholen, bewerking door Vereniging Hogescholen (VH) Brontabel als csv (130 bytes)