Onderwijs voor de toekomst: kwaliteit, onderzoek en innovatie
Alle studenten in het mbo moeten een stevige basis krijgen in Nederlands, rekenen en burgerschap. Om dat waar te maken zijn voldoende goede docenten nodig. Daarom is het van belang dat het mbo een aantrekkelijke werkgever is en blijft. Ook is afgesproken om de kwaliteit van het mbo te versterken door onder andere in te zetten op onderzoek, innovatie en digitalisering.
Meer weten? Bekijk de Werkagenda mbo.
Om zicht te houden op de ontwikkelingen op het gebied van onderwijskwaliteit, onderzoek en innovatie worden er een aantal indicatoren bijgehouden.
Algemene tevredenheid van mbo-studenten
Kwaliteit basisvaardigheden onderwijs
Steeds meer mensen kunnen niet goed genoeg lezen of rekenen om mee te komen in onze maatschappij. OCW zet met de sector in op het versterken van deze basisvaardigheden in het mbo, zodat gediplomeerden wanneer zij uitstromen deze vaardigheden voldoende beheersen. Onderstaande indicatoren brengen dit in beeld.
- Aandeel gediplomeerde studenten dat het getoetste examenniveau heeft gehaald voor Nederlands
- Aandeel gediplomeerde studenten dat het getoetste examenniveau heeft gehaald voor rekenen
Kwaliteit burgerschapsonderwijs
Burgerschapsonderwijs draagt bij aan de algemene vorming en basis van de student, bijvoorbeeld door ondersteuning bij het versterken van maatschappelijke, sociale en kritische denkvaardigheden. OCW werkt met de sector aan het verbeteren van de kwaliteit van het burgerschapsonderwijs. De tevredenheid van mbo-studenten over hun burgerschapsonderwijs wordt gevolgd.
- Oordeel studenten over hun burgerschapsonderwijs
- Beheersing burgerschapscompetenties mbo-studenten (Deze indicator is in ontwikkeling, verwacht in 2026)
Aantrekkelijkheid van beroep en uitval van startend personeel
Om alle mbo-studenten een stevige basis te kunnen geven, is voldoende goed onderwijspersoneel nodig. In de Werkagenda mbo zijn afspraken gemaakt om het werken in het mbo aantrekkelijk te houden. Bijvoorbeeld het bieden van voldoende carrièreperspectief voor onderwijspersoneel. Inschaling hangt hiermee samen. Ook is een goede begeleiding van startend onderwijspersoneel van belang om vroegtijdige uitstroom tegen te gaan. De onderstaande indicatoren worden gevolgd. Zie daarnaast ook de themapagina over de onderwijsarbeidsmarkt voor po, vo en mbo.
Onderzoeks- en kennisnetwerken
Het mbo is van cruciale waarde voor de realisatie van de maatschappelijke opgaven waar Nederland voor staat. Hiervoor is het nodig dat onderzoek en innovatie structureel ingebed worden in het mbo en het mbo. OCW stimuleert de oprichting en uitbreiding van practoraten, waar praktijkgericht onderzoek plaatsvindt.
Meer bronnen
Via de onderstaande bronnen kunt u meer cijfers vinden over verschillende onderwerpen die te maken hebben met onderwijskwaliteit, onderzoek en innovatie.