Personeelssterkte primair onderwijs
Personeelsomvang afgenomen
Tussen oktober 2022 en oktober 2023 is de totale personeelsomvang in het primair onderwijs (po) afgenomen van 136,3 duizend naar 135,4 duizend fte. Per saldo verdween er 0,9 duizend fte. In de jaren daarvoor was juist sprake van een flinke groei van de totale formatie. Vooral de omvang van het onderwijsgevend personeel (leraren) nam af (-1,8 duizend fte), de omvang van het onderwijsondersteunend personeel nam nog iets toe (0,7 duizend fte). In de afgelopen jaren is met name het aantal onderwijsondersteuners toegenomen. In februari 2018 zijn tripartiet afspraken gemaakt over het terugdringen van de werkdruk in het po. Eén van mogelijkheden hierbij is het aanstellen van extra personeel. Uit de cijfers blijkt dat dit daadwerkelijk gebeurt.
Personeelssterkte po in fte's
Totaal | |
---|---|
2009 | 138,8 |
2010 | 137 |
2011 | 131,1 |
2012 | 125,8 |
2013 | 124,3 |
2014 | 122,5 |
2015 | 120,6 |
2016 | 120,8 |
2017 | 121,3 |
2018 | 125,5 |
2019 | 127,8 |
2020 | 128,8 |
2021 | 133,7 |
2022 | 136,3 |
2023 | 135,4 |
Personeelssterkte po naar functiegroep in fte's
Directie | Onderwijsgevend personeel | Onderwijsondersteunend personeel | Leraren in opleiding | Onbekend | |
---|---|---|---|---|---|
2009 | 11 | 105,5 | 22,2 | 0,2 | 0 |
2010 | 10,9 | 103,6 | 22,4 | 0,2 | 0 |
2011 | 10,2 | 99,2 | 21,5 | 0,1 | 0,1 |
2012 | 9,8 | 95,6 | 20,3 | 0,1 | 0 |
2013 | 9,5 | 94,6 | 19,9 | 0,1 | 0,2 |
2014 | 9,3 | 93,4 | 19,7 | 0,1 | 0,1 |
2015 | 9 | 91,7 | 19,7 | 0,1 | 0 |
2016 | 8,7 | 91,7 | 20,3 | 0,1 | 0,1 |
2017 | 8,5 | 91,6 | 21 | 0,2 | 0,1 |
2018 | 8,2 | 93 | 24 | 0,3 | 0 |
2019 | 8,1 | 93,1 | 26,1 | 0,3 | 0 |
2020 | 7,9 | 92,7 | 27,8 | 0,4 | 0 |
2021 | 7,9 | 93,4 | 31,8 | 0,5 | 0 |
2022 | 8 | 92,6 | 35,1 | 0,5 | 0 |
2023 | 8 | 90,8 | 35,8 | 0,6 | 0,2 |
Binnen het po kunnen het basisonderwijs (bao), speciaal basisonderwijs (sbao) en (voortgezet) speciaal onderwijs ((v)so) worden onderscheiden. In bovenstaande grafieken is de ontwikkeling van de werkgelegenheid in fte in het po totaal en naar functiegroep te zien. Onder 'Gerelateerde grafieken' kan de ontwikkeling van de werkgelegenheid in het bao, het sbao en (v)so worden geraadpleegd. Vervolgens wordt de ontwikkeling van de werkgelegenheid in personen in het po naar functiegroep getoond, met opnieuw onder ‘Gerelateerde grafieken’ de ontwikkeling in het bao, het sbao en (v)so. De laatste grafiek betreft de ontwikkeling van het percentage vrouwen binnen het totale po.
Directie | Onderwijsgevend personeel | Onderwijsondersteunend personeel | Leraren in opleiding | Onbekend | |
---|---|---|---|---|---|
2009 | 9,6 | 88,4 | 11,8 | 0,2 | 0 |
2010 | 9,4 | 86,7 | 11,8 | 0,2 | 0 |
2011 | 8,9 | 83,1 | 11,5 | 0,1 | 0 |
2012 | 8,5 | 80,1 | 10,8 | 0,1 | 0 |
2013 | 8,3 | 79,2 | 10,6 | 0,1 | 0,2 |
2014 | 8,1 | 78,5 | 10,5 | 0,1 | 0,1 |
2015 | 7,8 | 77,2 | 10,7 | 0,1 | 0 |
2016 | 7,6 | 77,7 | 11,3 | 0,1 | 0,1 |
2017 | 7,4 | 77,7 | 11,9 | 0,1 | 0 |
2018 | 7,1 | 78,9 | 14,6 | 0,2 | 0 |
2019 | 7 | 78,8 | 16,3 | 0,3 | 0 |
2020 | 6,8 | 78,3 | 17,3 | 0,3 | 0 |
2021 | 6,7 | 79,1 | 20,6 | 0,4 | 0 |
2022 | 6,7 | 78,4 | 23,1 | 0,5 | 0 |
2023 | 6,7 | 76,3 | 23,5 | 0,5 | 0,2 |
Tussen oktober 2022 en oktober 2023 is de totale personeelsomvang in het basisonderwijs (bao) afgenomen van 108,7 duizend naar 107,2 duizend fte. Per saldo verdween er 1,5 duizend fte. In de jaren daarvoor was juist sprake van een flinke groei van de totale formatie. Vooral de omvang van het onderwijsgevend personeel (leraren) nam af (-2,1 duizend fte), de omvang van het onderwijsondersteunend personeel nam nog iets toe (0,3 duizend fte). In de afgelopen jaren is met name het aantal onderwijsondersteuners toegenomen.
Directie | Onderwijsgevend personeel | Onderwijsondersteunend personeel | Leraren in opleiding | Onbekend | |
---|---|---|---|---|---|
2009 | 0,5 | 5 | 1,9 | 0 | 0 |
2010 | 0,5 | 4,8 | 1,8 | 0 | 0 |
2011 | 0,4 | 4,5 | 1,7 | 0 | 0 |
2012 | 0,4 | 4,3 | 1,6 | 0 | 0 |
2013 | 0,4 | 4,2 | 1,5 | 0 | 0 |
2014 | 0,4 | 4 | 1,4 | 0 | 0 |
2015 | 0,3 | 3,8 | 1,4 | 0 | 0 |
2016 | 0,3 | 3,7 | 1,4 | 0 | 0 |
2017 | 0,3 | 3,7 | 1,5 | 0 | 0 |
2018 | 0,3 | 3,7 | 1,6 | 0 | 0 |
2019 | 0,3 | 3,8 | 1,7 | 0 | 0 |
2020 | 0,3 | 3,8 | 1,8 | 0 | 0 |
2021 | 0,3 | 3,9 | 2 | 0 | 0 |
2022 | 0,3 | 3,8 | 2,1 | 0 | 0 |
2023 | 0,3 | 3,7 | 2,2 | 0 | 0 |
Tussen oktober 2022 en oktober 2023 is de totale personeelsomvang in het speciaal basisonderwijs (sbao) per saldo niet veranderd. In beide jaren telde de totale formatie 6,2 duizend fte.
Directie | Onderwijsgevend personeel | Onderwijsondersteunend personeel | Leraren in opleiding | Onbekend | |
---|---|---|---|---|---|
2009 | 0,9 | 12 | 8,5 | 0 | 0 |
2010 | 0,9 | 12 | 8,7 | 0 | 0 |
2011 | 0,9 | 11,6 | 8,3 | 0 | 0,1 |
2012 | 0,9 | 11,2 | 7,9 | 0 | 0 |
2013 | 0,9 | 11,2 | 7,8 | 0 | 0 |
2014 | 0,8 | 10,9 | 7,7 | 0 | 0 |
2015 | 0,8 | 10,7 | 7,6 | 0 | 0 |
2016 | 0,8 | 10,4 | 7,6 | 0 | 0 |
2017 | 0,8 | 10,3 | 7,7 | 0 | 0 |
2018 | 0,8 | 10,4 | 7,8 | 0 | 0 |
2019 | 0,8 | 10,6 | 8,2 | 0 | 0 |
2020 | 0,8 | 10,6 | 8,7 | 0,1 | 0 |
2021 | 0,9 | 10,5 | 9,3 | 0,1 | 0 |
2022 | 0,9 | 10,5 | 9,8 | 0 | 0 |
2023 | 1 | 10,8 | 10,2 | 0 | 0 |
Tussen oktober 2022 en oktober 2023 de totale personeelsomvang in het (voortgezet) speciaal onderwijs ((v)so) toegenomen van 21,3 duizend naar 22,0 duizend fte. Per saldo kwam er 0,7 duizend fte bij. Dit is opvallend in vergelijking met de daling van de formatie in het basisonderwijs. In het (v)so kwam er zowel bij het onderwijsgevend als het onderwijsondersteunend personeel 0,3 duizend fte bij.
Werkzaam personeel po naar functiegroep in personen
Directie | Onderwijsgevend personeel | Onderwijsondersteunend personeel | Leraren in opleiding | |
---|---|---|---|---|
2009 | 11,4 | 140,5 | 34,4 | 0,4 |
2010 | 11,3 | 138,9 | 34,8 | 0,3 |
2011 | 10,8 | 134,9 | 33,4 | 0,2 |
2012 | 10,3 | 130,9 | 31,7 | 0,2 |
2013 | 10,1 | 129,2 | 31,1 | 0,2 |
2014 | 9,9 | 128,3 | 30,7 | 0,2 |
2015 | 9,7 | 126,6 | 30,8 | 0,2 |
2016 | 9,4 | 126,7 | 31,6 | 0,2 |
2017 | 9,2 | 126,6 | 32,9 | 0,3 |
2018 | 9 | 127,7 | 36,9 | 0,5 |
2019 | 8,9 | 128,7 | 40,3 | 0,5 |
2020 | 8,8 | 128,6 | 42,6 | 0,7 |
2021 | 8,8 | 128,6 | 48,1 | 0,9 |
2022 | 8,9 | 128,1 | 52,8 | 0,9 |
2023 | 8,9 | 125,5 | 53,7 | 1,1 |
Het onderwijs kent relatief veel deeltijdwerk, uitgedrukt in personen nam de personeelsomvang in het po met 1,2 duizend personen af. Deze afname betrof vooral het onderwijsgevend personeel (-2,6 duizend personen).
Directie | Onderwijsgevend personeel | Onderwijsondersteunend personeel | Leraren in opleiding | |
---|---|---|---|---|
2009 | 10 | 119,6 | 19,7 | 0,4 |
2010 | 9,9 | 118,1 | 19,7 | 0,3 |
2011 | 9,4 | 114,9 | 19,1 | 0,2 |
2012 | 9 | 111,4 | 18,1 | 0,2 |
2013 | 8,8 | 109,8 | 17,7 | 0,2 |
2014 | 8,6 | 109,4 | 17,6 | 0,2 |
2015 | 8,5 | 108,2 | 17,9 | 0,2 |
2016 | 8,3 | 108,8 | 18,8 | 0,1 |
2017 | 8,1 | 108,7 | 19,8 | 0,3 |
2018 | 7,8 | 109,6 | 23,6 | 0,4 |
2019 | 7,8 | 110,1 | 26,3 | 0,5 |
2020 | 7,7 | 109,8 | 27,9 | 0,6 |
2021 | 7,5 | 110,1 | 32,3 | 0,8 |
2022 | 7,6 | 109,6 | 36,1 | 0,8 |
2023 | 7,5 | 106,7 | 36,5 | 1,1 |
Tussen oktober 2022 en oktober 2023 is het totaalaantal werkzame personen in het basisonderwijs (bao) afgenomen van 153,9 duizend naar 151,9 duizend personen. Per saldo verdwenen er 2,0 duizend personen . Deze afname betrof alleen het onderwijsgevende personeel (-2,9 duizend personen), de omvang van het onderwijsondersteunende personeel nam met 0,5 duizend personen toe.
Directie | Onderwijsgevend personeel | Onderwijsondersteunend personeel | Leraren in opleiding | |
---|---|---|---|---|
2009 | 0,5 | 6,5 | 3,1 | 0 |
2010 | 0,5 | 6,4 | 3,1 | 0 |
2011 | 0,5 | 6,1 | 2,9 | 0 |
2012 | 0,5 | 5,8 | 2,7 | 0 |
2013 | 0,4 | 5,6 | 2,6 | 0 |
2014 | 0,4 | 5,4 | 2,4 | 0 |
2015 | 0,4 | 5,2 | 2,4 | 0 |
2016 | 0,4 | 5 | 2,4 | 0 |
2017 | 0,4 | 5 | 2,5 | 0 |
2018 | 0,4 | 5,1 | 2,7 | 0 |
2019 | 0,3 | 5,3 | 2,8 | 0 |
2020 | 0,4 | 5,3 | 2,9 | 0 |
2021 | 0,4 | 5,3 | 3,1 | 0 |
2022 | 0,3 | 5,2 | 3,3 | 0 |
2023 | 0,3 | 5 | 3,3 | 0 |
Tussen oktober 2022 en oktober 2023 is het totaalaantal werkzame personen in het speciaal basisonderwijs (sbao) afgenomen van 8,9 duizend naar 8,8 duizend personen. Per saldo verdwenen er 0,1 duizend personen.
Directie | Onderwijsgevend personeel | Onderwijsondersteunend personeel | Leraren in opleiding | |
---|---|---|---|---|
2009 | 0,9 | 14,8 | 11,9 | 0 |
2010 | 1 | 14,9 | 12,3 | 0 |
2011 | 0,9 | 14,3 | 11,7 | 0 |
2012 | 0,9 | 14 | 11,2 | 0 |
2013 | 0,9 | 14,1 | 11,1 | 0 |
2014 | 0,9 | 13,9 | 11 | 0 |
2015 | 0,9 | 13,6 | 10,9 | 0 |
2016 | 0,9 | 13,3 | 10,8 | 0 |
2017 | 0,9 | 13,3 | 11 | 0 |
2018 | 0,8 | 13,5 | 11,1 | 0,1 |
2019 | 0,8 | 13,8 | 11,6 | 0,1 |
2020 | 0,9 | 13,9 | 12,3 | 0,1 |
2021 | 1 | 13,7 | 13,1 | 0,1 |
2022 | 1 | 13,8 | 13,8 | 0,1 |
2023 | 1 | 14,3 | 14,2 | 0 |
Tussen oktober 2022 en oktober 2023 is het totaalaantal werkzame personen in het (voortgezet) speciaal onderwijs ((v)so) toegenomen van 28,7 duizend naar 29,6 duizend personen. Per saldo kwamen er 0,8 duizend personen bij.
Percentage vrouwen naar functiegroep in het po
Totaal | Directie | Onderwijsgevend personeel | Onderwijsondersteunend personeel | |
---|---|---|---|---|
2009 | 76,4 | 38,2 | 80,9 | 73,9 |
2010 | 76,8 | 40,2 | 81,2 | 74 |
2011 | 77,3 | 41,9 | 81,6 | 74 |
2012 | 77,8 | 43,4 | 82 | 74,6 |
2013 | 78,3 | 44,6 | 82,3 | 75,3 |
2014 | 78,9 | 46,2 | 82,8 | 75,8 |
2015 | 79,6 | 48,3 | 83,3 | 76,5 |
2016 | 80,2 | 50,5 | 83,8 | 76,8 |
2017 | 81 | 52,6 | 84,4 | 77,8 |
2018 | 81,5 | 55 | 84,6 | 78,4 |
2019 | 81,7 | 57,7 | 84,7 | 78,7 |
2020 | 81,9 | 60,2 | 84,7 | 78,7 |
2021 | 82,1 | 62,3 | 84,7 | 79,4 |
2022 | 82,1 | 64,2 | 84,6 | 79,6 |
2023 | 82,1 | 66 | 84,4 | 79,7 |
Het percentage vrouwen werkzaam in het primair onderwijs (po) is voor het tweede jaar op rij gelijk gebleven. Dit aandeel was 82,1 procent zowel in oktober 2022 als in oktober 2023. Al jaren is sprake van een voortgaande feminisering van het onderwijs. Onder het onderwijsgevend personeel (leraren) is dit aandeel iets gedaald (van 84,6 naar 84,4 procent). In de afgelopen jaren is het percentage vrouwen vooral onder de directie sterk gestegen.