Instroom op de arbeidsmarkt
Belangrijke gegevens, wanneer er naar de huidige situatie op de arbeidsmarkt wordt gekeken zijn diploma's, instroom en doorstroom per vak. Daarnaast is het interessant om te bezien hoe groot percentage van de afgestudeerden daadwerkelijk in het voortgezet onderwijs aan de slag gaan en blijven. En wat is het aandeel van zij-instromers op de arbeidsmarkt?
De totale instroom in de tweedegraads lerarenopleiding op het hbo is de laatste jaren iets teruggelopen, maar het laatste jaar weer gestegen (net als het hele hbo). Gezien de spreiding van de tekorten is belangrijker hoe dit zich vertaalt naar de verschillende vakken. Daarbij lijken vooral de tekortvakken Wiskunde en Nederlands geconfronteerd te worden met een dalende instroom in de lerarenopleiding. Ook voor Economie en Frans zijn er dalingen zichtbaar.
Diploma's tekortvakken HBO lerarenopleiding 2e graads
Vak | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Natuurkunde | 72 | 72 | 51 | 61 | 64 | 63 | 77 | 94 | 73 | 74 |
Scheikunde | 51 | 60 | 47 | 47 | 45 | 44 | 37 | 68 | 68 | 54 |
Wiskunde | 173 | 229 | 212 | 231 | 252 | 280 | 337 | 342 | 342 | 297 |
Nederlands | 239 | 277 | 255 | 285 | 346 | 371 | 377 | 431 | 351 | 344 |
Duits | 88 | 129 | 67 | 103 | 91 | 94 | 126 | 118 | 131 | 129 |
Frans | 91 | 93 | 74 | 75 | 86 | 79 | 73 | 82 | 67 | 87 |
Engels | 259 | 311 | 307 | 297 | 296 | 322 | 390 | 404 | 396 | 413 |
Biologie | 149 | 165 | 150 | 119 | 132 | 133 | 146 | 157 | 179 | 173 |
Aardrijkskunde | 97 | 123 | 83 | 112 | 125 | 137 | 153 | 155 | 141 | 138 |
Economie | 247 | 283 | 268 | 273 | 344 | 328 | 313 | 368 | 354 | 347 |
Maatschappijleer | 64 | 82 | 64 | 68 | 75 | 82 | 80 | 86 | 112 | 102 |
Bij wiskunde is te zien dat het aantal gediplomeerden in de afgelopen 10 jaar fors is toegenomen.
Voor techniek is een scherpe daling te zien. Ook Gezondheidszorg en Welzijn vertoont een dalende trend.
Nederlands en Engels zijn samen met Wiskunde de grootste vakken. Voor beide geldt dat het aantal gediplomeerden van de lerarenopleiding de laatste 10 jaar fors is toegenomen. Ook de andere vakken in bovenstaande grafiek hebben, zeker de laatste jaren, te maken met stijgende aantallen gediplomeerden.
Bij Duits zien we over de afgelopen 10 jaar duidelijk een stijging van het aantal gediplomeerden.
Frans heeft te maken met een teruglopend aantal.
Instroom tekortvakken hbo lerarenopleiding 2e graads
Vak | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Engels | 259 | 311 | 307 | 297 | 296 | 322 | 390 | 404 | 396 | 413 |
Biologie | 149 | 165 | 150 | 119 | 132 | 133 | 146 | 157 | 179 | 173 |
Aardrijkskunde | 97 | 123 | 83 | 112 | 125 | 137 | 153 | 155 | 141 | 138 |
Economie | 247 | 283 | 268 | 273 | 344 | 328 | 313 | 368 | 354 | 347 |
Maatschappijleer | 64 | 82 | 64 | 68 | 75 | 82 | 80 | 86 | 112 | 102 |
Natuurkunde | 72 | 72 | 51 | 61 | 64 | 63 | 77 | 94 | 73 | 74 |
Scheikunde | 51 | 60 | 47 | 47 | 45 | 44 | 37 | 68 | 68 | 54 |
Wiskunde | 173 | 229 | 212 | 231 | 252 | 280 | 337 | 342 | 342 | 297 |
Nederlands | 239 | 277 | 255 | 285 | 346 | 371 | 377 | 431 | 351 | 344 |
Duits | 88 | 129 | 67 | 103 | 91 | 94 | 126 | 118 | 131 | 129 |
Frans | 91 | 93 | 74 | 75 | 86 | 79 | 73 | 82 | 67 | 87 |
Voor de meeste vakken lijkt de instroom stabiel, maar wel met een dipje voor 2019.
Het grootste vak Wiskunde heeft na 2015 duidelijk met een daling van de instroom te maken.
In de grafiek valt als eerste op dat Engels een zeer forse instroom heeft vergeleken met de andere vakken, ook in vergelijking met het iets grotere schoolvak Nederlands.
De meeste vakken vertonen een trend dat er na een stijging inmiddels een daling in de instroom is ingezet.
Voor beide tekort vakken is te zien dat er een scherpe daling van de instroom is, wat zich vertaalt in de verwachting van oplopende tekorten.
Doorstroom tekortvakken HBO lerarenopleiding 2e graads
Vak | Doorstroom | Uitval HO | Overig |
---|---|---|---|
Permanente tekortvakken: | |||
Natuurkunde | 67% | 20% | 13% |
Scheikunde | 57% | 21% | 22% |
Wiskunde | 66% | 20% | 14% |
Techniek | 68% | 20% | 13% |
Gezondheid en Welzijn | 74% | 21% | 5% |
Totale Ler.opl. 2e graads | 62% | 20% | 18% |
Vakken met een teruglopend tekort: | |||
Nederlands | 70% | 20% | 10% |
Engels | 55% | 26% | 19% |
Economie | 45% | 16% | 39% |
Aardrijkskunde | 53% | 22% | 24% |
Maatschappijleer | 51% | 30% | 19% |
Totale Ler.opl. 2e graads | 62% | 20% | 18% |
Vakken met een oplopend tekort: | |||
Duits | 64% | 21% | 15% |
Frans | 63% | 22% | 14% |
Totale Ler.opl. 2e graads | 62% | 20% | 18% |
Zoals gezegd is ook de doorstroom van mensen die aan de opleiding beginnen een belangrijk gegeven voor de aantallen diploma's. Aangezien deze doorstroom voor de meeste vakken stabiel is in de meetperiode 2014-2018 wordt hier alleen het laatste jaar getoond.
Gezondheidszorg en Welzijn lijkt de instromers het beste vast te houden met een duidelijk bovengemiddeld percentage dat in het jaar na instroom nog op de opleiding te vinden is.
Ook Natuurkunde, Wiskunde en Techniek scoren goed op dit gebied.
Alleen Scheikunde scoort duidelijk minder dan het gemiddelde van de gehele HBO lerarenopleiding 2e graads.
Zoals gezegd is ook de doorstroom van mensen die aan de opleiding beginnen een belangrijk gegeven voor de aantallen diploma's. Aangezien deze doorstroom voor de meeste vakken stabiel is in de meetperiode 2014-2018 wordt hier alleen het laatste jaar getoond.
Gezondheidszorg en Welzijn lijkt de instromers het beste vast te houden met een duidelijk bovengemiddeld percentage dat in het jaar na instroom nog op de opleiding te vinden is.
Ook Natuurkunde, Wiskunde en Techniek scoren goed op dit gebied.
Alleen Scheikunde scoort duidelijk minder dan het gemiddelde van de gehele HBO lerarenopleiding 2e graads.
Wat doorstroom en uitval betreft bevinden Duits en Frans zich precies op het gemiddelde van de gehele HBO lerarenopleiding 2e graads.
Aandeel afgestudeerden Lerarenopleiding vo en mbo werkzaam in het onderwijs voor verschillende afstudeercohorten
Periode | Na 1 jaar | Na 3 jaar | Na 5 jaar |
---|---|---|---|
2010 | 62% | 62% | 64% |
2011 | 61% | 64% | 65% |
2012 | 58% | 63% | 65% |
2013 | 60% | 66% | 67% |
2014 | 64% | 67% | 67% |
2015 | 66% | 69% | 70% |
2016 | 65% | 69% | |
2017 | 68% | 70% | |
2018 | 69% | ||
2019 | 71% |
Van de HBO Lerarenopleiding vo/mbo gaat de meeste jaren meer dan 60 procent het onderwijs in, de laatste jaren is dat rond tweederde. Ook hier is waar te nemen dat de trend de laatste jaren duidelijk omhoog is voor alle drie de meetmomenten. Ook is te zien dat afgestudeerden van de lerarenopleiding vo 3 of 5 jaar na het afstuderen vaker in het onderwijs werken dan 1 jaar na het afstuderen.
Bij de tweedegraads lerarenopleidingen ligt het percentage afgestudeerden met een onderwijsbaan met gemiddeld ongeveer 85% het hoogst bij de exacte vakken, gevolgd door de economische vakken met zo'n 82%. Het percentage is het laagst onder afgestudeerden die zijn opgeleid voor onderwijs in culturele/creatieve vakken (gemiddeld 39%), gevolgd door lichamelijke opvoeding (51%), maatschappijvakken (65%), verzorgende vakken (68%) en technische vakken (74%).
Per saldo ligt het beroepsrendement voor het cohort 2018 voor de exacte vakken vrijwel even hoog als voor het cohort 2013, terwijl er bij de overige vakken een toename waarneembaar is, variërend van 5 procentpunten voor de talen tot 19 procentpunten voor de technische en verzorgende vakken. Overigens zeggen de rendementsverschillen niet veel over de beroepsperspectieven van de afgestudeerden in de diverse vakken: de opleidingen in de culturele/creatieve vakken richten zich bijvoorbeeld niet uitsluitend op een carrière in het onderwijs.
Periode | Na 1 jaar | Na 3 jaar | Na 5 jaar |
---|---|---|---|
2010 | 74% | 72% | 76% |
2011 | 73% | 72% | 71% |
2012 | 69% | 71% | 70% |
2013 | 72% | 72% | 70% |
2014 | 73% | 72% | 70% |
2015 | 73% | 72% | |
2016 | 73% | 74% | |
2017 | 72% | ||
2018 | 71% |
Van de universitaire lerarenopleiding ligt het percentage dat in het onderwijs gaat werken voor de verschillende cohorten en meetmomenten iets hoger dan voor de lerarenopleiding vo en mbo. De ontwikkeling over de afgelopen jaren laten weinig ontwikkelingen zien in de percentages die in het onderwijs gaan werken. Ook is bij deze opleiding als enige te zien dat het percentage dat in de latere jaren in het onderwijs werkt niet hoger is dan het percentage na 1 jaar.
Bij de ulo-afgestudeerden is het beroepsrendement een jaar na afstuderen het hoogst bij de talen (gemiddeld 80%), gevolgd door de exacte vakken (76%) en de economische vakken (72%). Het aandeel van de afgestudeerden met een onderwijsbaan is gemiddeld het laagst bij de culturele/creatieve vakken (gemiddeld 36%), maar het percentage per cohort is wel sterk stijgende: tussen cohort 2013 en cohort 2016 neemt het rendement toe van 29% naar 50%. Bij de andere vakken varieert het aandeel dat werkzaam is binnen het onderwijs veel minder tussen de cohortjaren.
Pas afgestudeerde leraren die een half jaar na het afstuderen in het vo werken
Periode | Flexibel contract | Tijdelijk zonder uitzicht op vast | Tijdelijk met uitzicht op vast | Vast contract |
---|---|---|---|---|
2015 | 7,10% | 18,80% | 41,90% | 32,20% |
2016 | 7,10% | 19,30% | 38,50% | 35,10% |
2017 | 5,80% | 19,70% | 40,70% | 33,80% |
2018 | 5,90% | 16,30% | 43,50% | 34,30% |
2019 | 4,10% | 17,40% | 37,20% | 41,30% |
2020 | 3,70% | 16,40% | 44,00% | 35,90% |
Het aandeel (uitzicht op) vast contract is iets gestegen van 79% naar 79,9%.
Zij-instromers in het beroep met startjaar 2013-2021*
Periode | vo |
---|---|
2013 | 154 |
2014 | 132 |
2015 | 129 |
2016 | 126 |
2017 | 116 |
2018 | 129 |
2019 | 167 |
2020 | 248 |
2021* | 313 |
In het vo was er de afgelopen jaren sprake van flinke stijging in het aantal zij-instromers in het beroep. Het vo sluit daarmee aan bij het po en het mbo waar de zij-instroom al langer in de lift zat. Als dit beeld zo blijft dan kan de zij-instroom een belangrijke bijdrage leveren aan de bestrijding van de tekorten. Zij-instromers in het beroep zijn vaker te vinden in de tekortvakken en ook vaker in de grote steden.