Onvervulde vraag

Als er onvoldoende gediplomeerde instroom mogelijk is, ontstaat er onvervulde vraag.

De onvervulde vraag verschilt op het niveau van individuele vakken. Waarbij er ook nog sprake is van onbevoegd gegeven lessen, die zouden kunnen duiden op een tekort (aan bevoegde leraren). De onvervulde vraag is daarmee groter dan in eerste instantie lijkt omdat de vraag soms met onbevoegden of onderbevoegden wordt vervuld.

Ontwikkeling onvervulde werkgelegenheid leraren naar vak t.o.v. 2020, landelijk (fte)

Ontwikkeling onvervulde werkgelegenheid leraren naar vak t.o.v. 2020, landelijk (fte)
Vak20212022202320242025202620272028202920302031
Gezondheidszorg en Welzijn137754433433
Techniek47221077666655
Lichamelijke Opvoeding13111186656778
Praktijkonderwijs67666676666
Geschiedenis151312108867778
Maatschappijleer442011109886777
CKV, Kunstvakken1913141110988999
Overige Vakken06111111111111101010
Aardrijkskunde5049513817121111111212
Levensbeschouwing131419171513109998
Biologie5559727051331612101110
Economie9481806458523419141213
Engels176180191166118805241292014
Klassieke Talen35537394107119130141150158166
Informatica7796116133145155165174180186193
Scheikunde95117148164173182184189194197202
Natuurkunde139178223251272286290296305311315
Duits119176225255274287284281286284279
Frans94142202246281315338360384403421
Nederlands297353413445441428382348315278242
Wiskunde318378465499506513489479489483473
Totaal17031974236125092521253424382414243124182403

Te zien is dat er in 2026 en in 2031 voor Wiskunde het grootste tekort in fte zal zijn. Nederlands neemt de tweede plaats in, waarbij dit tekort 5 jaar later flink lager is. Voor de beta tekortvakken en klassieke talen is te zien dat de onvervulde vraag in 2031 hoger zal zijn dan in 2026. Voor Nederlands en Wiskunde geldt het omgekeerde. NB: het gaat in de grafiek bij het vak Techniek om de algemene variant, niet om de beroepsgerichte specialistische varianten die in het vmbo voorkomen. Daarnaast wordt voor het praktijkonderwijs in de raming geen onvervulde vraag gemodelleerd omdat het hier vaak gaat om leraren met een pabo diploma die ook in het po terecht kunnen.
NB: het gaat in de grafiek bij het vak Techniek om de algemene variant, niet om de beroepsgerichte specialistische varianten die in het vmbo voorkomen. Daarnaast wordt voor het praktijkonderwijs in de raming geen onvervulde vraag gemodelleerd omdat het hier vaak gaat om leraren met een pabo diploma die ook in het po terecht kunnen.

Bron: CentERdata Brontabel als csv (1 kB)