Onvervulde vraag
Als er onvoldoende gediplomeerde instroom mogelijk is, ontstaat er onvervulde vraag.
De onvervulde vraag verschilt op het niveau van individuele vakken. Waarbij er ook nog sprake is van onbevoegd gegeven lessen, die zouden kunnen duiden op een tekort (aan bevoegde leraren). De onvervulde vraag is daarmee groter dan in eerste instantie lijkt omdat de vraag soms met onbevoegden of onderbevoegden wordt vervuld.
Ontwikkeling onvervulde werkgelegenheid leraren naar vak t.o.v. 2020, landelijk (fte)
Vak | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gezondheidszorg en Welzijn | 13 | 7 | 7 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 |
Techniek | 47 | 22 | 10 | 7 | 7 | 6 | 6 | 6 | 6 | 5 | 5 |
Lichamelijke Opvoeding | 13 | 11 | 11 | 8 | 6 | 6 | 5 | 6 | 7 | 7 | 8 |
Praktijkonderwijs | 6 | 7 | 6 | 6 | 6 | 6 | 7 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Geschiedenis | 15 | 13 | 12 | 10 | 8 | 8 | 6 | 7 | 7 | 7 | 8 |
Maatschappijleer | 44 | 20 | 11 | 10 | 9 | 8 | 8 | 6 | 7 | 7 | 7 |
CKV, Kunstvakken | 19 | 13 | 14 | 11 | 10 | 9 | 8 | 8 | 9 | 9 | 9 |
Overige Vakken | 0 | 6 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | 10 | 10 | 10 |
Aardrijkskunde | 50 | 49 | 51 | 38 | 17 | 12 | 11 | 11 | 11 | 12 | 12 |
Levensbeschouwing | 13 | 14 | 19 | 17 | 15 | 13 | 10 | 9 | 9 | 9 | 8 |
Biologie | 55 | 59 | 72 | 70 | 51 | 33 | 16 | 12 | 10 | 11 | 10 |
Economie | 94 | 81 | 80 | 64 | 58 | 52 | 34 | 19 | 14 | 12 | 13 |
Engels | 176 | 180 | 191 | 166 | 118 | 80 | 52 | 41 | 29 | 20 | 14 |
Klassieke Talen | 35 | 53 | 73 | 94 | 107 | 119 | 130 | 141 | 150 | 158 | 166 |
Informatica | 77 | 96 | 116 | 133 | 145 | 155 | 165 | 174 | 180 | 186 | 193 |
Scheikunde | 95 | 117 | 148 | 164 | 173 | 182 | 184 | 189 | 194 | 197 | 202 |
Natuurkunde | 139 | 178 | 223 | 251 | 272 | 286 | 290 | 296 | 305 | 311 | 315 |
Duits | 119 | 176 | 225 | 255 | 274 | 287 | 284 | 281 | 286 | 284 | 279 |
Frans | 94 | 142 | 202 | 246 | 281 | 315 | 338 | 360 | 384 | 403 | 421 |
Nederlands | 297 | 353 | 413 | 445 | 441 | 428 | 382 | 348 | 315 | 278 | 242 |
Wiskunde | 318 | 378 | 465 | 499 | 506 | 513 | 489 | 479 | 489 | 483 | 473 |
Totaal | 1703 | 1974 | 2361 | 2509 | 2521 | 2534 | 2438 | 2414 | 2431 | 2418 | 2403 |
Te zien is dat er in 2026 en in 2031 voor Wiskunde het grootste tekort in fte zal zijn. Nederlands neemt de tweede plaats in, waarbij dit tekort 5 jaar later flink lager is. Voor de beta tekortvakken en klassieke talen is te zien dat de onvervulde vraag in 2031 hoger zal zijn dan in 2026. Voor Nederlands en Wiskunde geldt het omgekeerde. NB: het gaat in de grafiek bij het vak Techniek om de algemene variant, niet om de beroepsgerichte specialistische varianten die in het vmbo voorkomen. Daarnaast wordt voor het praktijkonderwijs in de raming geen onvervulde vraag gemodelleerd omdat het hier vaak gaat om leraren met een pabo diploma die ook in het po terecht kunnen.
NB: het gaat in de grafiek bij het vak Techniek om de algemene variant, niet om de beroepsgerichte specialistische varianten die in het vmbo voorkomen. Daarnaast wordt voor het praktijkonderwijs in de raming geen onvervulde vraag gemodelleerd omdat het hier vaak gaat om leraren met een pabo diploma die ook in het po terecht kunnen.