Ramingen

Ook in het vo zijn momenteel in de praktijk geluiden te horen over tekorten en moeilijk vervulbare vacatures. Daarom hebben ook de ramingen in het vo als uitgangspunt dat er voorspeld wordt of en in welke mate er sprake is van tekorten aan gekwalificeerde leraren bovenop de huidige situatie. Nieuw is dit jaar dat we ook uitgaan van een aanvangssituatie met een tekort. Hiervoor worden de onbevoegd gegeven lessen genomen zoals deze uit de IPTO-meting komen (zie hoofdstuk 9). Er wordt van uitgegaan dat lessen onbevoegd worden gegeven omdat men geen bevoegde docent kan vinden. Bij het interpreteren van de uitkomsten met betrekking tot de tekorten moet er rekening mee gehouden worden dat tekorten onder vervangers niet zijn meegenomen. Daarnaast kan sprake zijn van verborgen tekorten. Als een school een vak niet aanbiedt omdat het daarvoor geen leraren kan vinden (denk bijvoorbeeld aan klassieke talen) of er sprake is van grotere groepen dan wenselijk is dan is er ook sprake van een (in de ramingen niet zichtbaar) tekort. Daarmee is het in deze ramingen meegenomen ‘starttekort’ een onderschatting van het werkelijke tekort.

Raming uitstroom aan leraren en directeuren en reëel beschikbare instroom 2020-2030 in fte

Raming uitstroom aan leraren en directeuren en reëel beschikbare instroom 2020-2030 in fte
PeriodeInstroomUitstroom
202031154265
202133564021
202233693801
202334803729
202433033729
202531493715
202630653613
202728543445
202828373248
202929163245
203029113154

Te zien is dat de uitstroom de komende jaren hoger zal zijn dan de verwachte instroom. Overigens past hier de kanttekening dat er sprake is van een leerlingendaling die er voor zorgt dat er naar verwachting in 2030 6% minder fte nodig is.

Bron: CentERdata Brontabel als csv (204 bytes)

Ontwikkeling van de onvervulde vraag onder leraren plus directeuren 2021-2031

Ontwikkeling van de onvervulde vraag onder leraren plus directeuren 2021-2031
Periodepessimistischneutraaloptimistisch
2021170617061706
2022200220022002
2023239723972397
2024251725382552
2025249625442591
2026248825572639
2027237724592565
2028232224312570
2029230124532624
2030226524412655
2031222524232668

In het vo gaan we  uit van een snelle stijging die in later jaren zal afvlakken. Een belangrijke reden voor de afvlakking is gelegen in de leerlingendaling in het vo.

Bron: CentERdata Brontabel als csv (276 bytes)