Verbinding met de regio
Hogescholen zijn op diverse manieren verbonden met de regio. Hogescholen hebben zowel publiek-private als publiek-publieke samenwerkingsverbanden in de regio. Bij publiek-private samenwerkingsverbanden wordt er bijvoorbeeld samengewerkt met lokale ondernemers. Voorbeelden van publiek-publieke samenwerkingsverbanden zijn samenwerking met andere regionale kennisinstellingen, zoals mbo en wo, en maatschappelijke organisaties zoals gemeenten en zorginstellingen
Deze kwalitatieve indicator laat voorbeelden zien van de verschillende soorten samenwerkingen die hogescholen in de regio aangaan per (onderwijs)sector.
Verbinding met de regio
Omschrijving project | Onderwijssector | Samenwerkingsvorm | Partners |
---|---|---|---|
Brabantse Bodem: de relatie tussen biodiversiteit en kritische prestatie indicatoren bij melkveehouderijbedrijven. | Agro en Food | Publiek-privaat | Lectoraat Innovatieve Biomonitoring (HAS Hogeschool), Earthwatch, Maasarend |
Regio Deal Foodvalley: Rijk en Regio werken samen aan de transitie naar een duurzaam en gezond voedselsysteem. | Agro en Food | Publiek-privaat | Christelijke Hogeschool Ede, Rijksoverheid, Provincie Gelderland, Provincie Utrecht, Wageningen University and Research, VNO NCW Midden, Universiteit Utrecht, Waterschap Vallei en Velue, LTO Noord Gelderse Vallei, Regio Foodvalley |
Waterstofwijk Hoogeveen: het verwarmen van huizen met een cv-ketel op waterstof. | B�tatechniek | Publiek-privaat | Hanzehogeschool Groningen, BAM Energie en Water B.V., Bekaert Combustion Technology B.V., DNV Netherlands B.V., JP-Energiesystemen B.V., N-TRA B.V., NedStack fuel cell technology B.V., Stork Nederland B.V., Visser en Smit Hanab Distributie B.V. |
Human Capital Agenda IT Zuid-Holland: ontwikkeling van initiatieven om met om- en bijscholing iets te doen aan de tekorten op de arbeidsmarkt. | Economie | Publiek-privaat | In totaal 165 partners waaronder Haagse Hogeschool. |
Vitale Delta: onderzoeksprogramma naar vitaliteit en gezondheid van jong tot oud. | Gezondheidszorg | Publiek-privaat | Consortium Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Leiden, De Haagse Hogeschool en Hogeschool Inholland die samenwerken met een groot aantal partners. |
Het vormgeven van eigenzinnige ontmoetingen met mensen in de stad. | Kunst | Publiek-privaat | Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Adyen |
GROUNDED: bundelt kennis op het gebied van sensoring, analyse, visualisatie en interpretatie van data over de bodem van onze leefomgeving en hoe we die gebruiken voor wonen, vervoer, landbouw, kabelwerk en opslag. | B�tatechniek | Publiek-publiek | Haagse Hogeschool, Deltares |
Kenniswerkplaats Zorg en Veiligheid Midden Nederland: werken aan een effectieve, persoonsgerichte aanpak van jonge mensen die ernstige delicten hebben gepleegd. | Gezondheidszorg | Publiek-publiek | Hogeschool Utrecht, Bureau Regionale Veiligheidsstrategie Midden-Nederland, 38 gemeenten uit regio Midden-Nederland, politie, openbaar ministerie, Zorg- en Veiligheidshuizen. |
Taalschakeltraject Amsterdam: een taalschakeltraject voor hoger opgeleide inburgeraars en studenten, waardoor zij zich kunnen voorbereiden op een vervolgopleiding. | Hogere sociale studies | Publiek-publiek | Hogeschool van Amsterdam, Vrije Universiteit |
Kenniscentrum Ongelijkheid: onderzoekssamenwerkingen op het gebied van ongelijkheid. | Hogere sociale studies | Publiek-publiek | Hogeschool Inholland, Hogeschool van Amsterdam, Gemeente Amsterdam, Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit Amsterdam |
Academy of Creative and Performing Arts: diverse doctoraatstrajecten in onder andere muziek en beeldende kunst, maar ook onderwijsuitwisseling, gemeente advisering over geluid in openbare ruimte. | Kunst | Publiek-publiek | Hogeschool der Kunsten Den Haag, Universiteit Leiden |
Interprofessionele leerteams: scholing docenten voor verbetering van het onderwijs. | Onderwijs | Publiek-publiek | Van Hall Larenstein, hbo en mbo regio Zwolle |
Educatieve Levensbeschouwelijke Alliantie: richt zich op de verbreding en verdieping van samen opleiden en professionaliseren (SOenP) en innoveren en onderzoeken. | Onderwijs | Publiek-publiek | (lerarenopleidingen van) Christelijke Hogeschool Ede, Hogeschool Viaa, Driestar educatief, Universiteit Utrecht, Wageningen Universiteit, Universiteit van Humanistiek, Theologische Universiteit Apeldoorn, Open Universiteit en de faculteit Religie en theologie van de Vrije Universiteit |
Van lineaire ontwerpketens naar circulaire ontwerpteams: onderzoek naar het functioneren van teams die circulair willen bouwen. | Economie | Publiek-publiek | Lectoraat Netwerken in een Circulaire Economie (Windesheim), lectoraat Sociale Innovatie (Windesheim), Opleiding Bouwkunde (Zwolle). |
In de tabel worden 6 voorbeelden gegeven van publiek-private samenwerkingsverbanden en 8 voorbeelden van publiek-publieke samenwerkingsverbanden over 7 verschillende onderwijssectoren.
Deze indicator geeft voorbeelden van de mate waarin de hogescholen bijdragen aan de doelen uit het bestuursakkoord, zoals aansluiting bij de (regionale) arbeidsmarktvraag, bijdrage aan de economische en maatschappelijke ontwikkelingen in de regio, de vitalisering van krimpregio’s, en op langere termijn, bijdragen aan inzichten in de maatschappelijke impact in de regio.
Zo is Human Capital Agenda IT Zuid-Holland een publiek-privaat samenwerkingsverband waarbij initiatieven worden ontwikkeld om met om- en bijscholing iets te doen aan de tekorten op de arbeidsmarkt. Een ander illustratief voorbeeld is het publiek-publieke samenwerkingsverband Kenniswerkplaats Zorg en Veiligheid Midden Nederland. Hier wordt gewerkt aan een effectieve, persoonsgerichte aanpak van jonge mensen die ernstige delicten hebben gepleegd.