Europese vergelijking van aantal uren deelname aan LLO
In Nederland is de deelname aan leven lang ontwikkelen lhoger dan het Europese gemiddelde. Dit geldt niet voor het aantal instructie- of lesuren dat mensen gevolgd hebben. In Nederland is het aantal instructie-uren voor zowel formeel als niet-formeel onderwijs per jaar (2016) lager dan het EU-gemiddelde.
Gemiddeld aantal instructie-uren niet-formeel onderwijs in de EU-landen
Land | niet-formeel onderwijs |
---|---|
Slovenië | 142 |
Spanje | 106 |
Verenigd Koninkrijk | 91 |
Italië | 89 |
Oostenrijk | 87 |
België | 85 |
Malta | 82 |
Denemarken | 82 |
Portugal | 80 |
Finland | 78 |
Polen | 78 |
Luxemburg | 78 |
EU-28 | 78 |
Letland | 76 |
Frankrijk | 75 |
Kroatië | 72 |
Duitsland | 68 |
Griekenland | 63 |
Nederland | 62 |
Bulgarije | 59 |
Zweden | 56 |
Hongarije | 54 |
Estland | 52 |
Cyprus | 48 |
Litouwen | 42 |
Roemenië | 37 |
Slowakije | 36 |
Tjechië | 35 |
Het gemiddeld aantal instructie- of lesuren voor niet-formeel onderwijs (62 uren) is net als het gemiddeld aantal instructie- of lesuren aan formeel onderwijs in Nederland lager dan gemiddeld in de EU (78 uren). Een opvallende uitschieter in deze figuur is Slovenië met 142 uren. In Duitsland – waar het gemiddelde erg hoog is voor formeel onderwijs – is het gemiddelde aantal instructie-uren voor niet-formeel onderwijs iets onder het EU-gemiddelde.
De figuur toont het gemiddeld aantal instructie- of lesuren dat deelnemers in 2016 gevolgd hebben. Dit schetst niet het volledige beeld van de tijdsinvestering aan leven lang leren, want de tijdsinvestering aan zelfstudie is niet meegenomen. Afstandsonderwijs en online opleidingen hebben vaak geen/weinig lesuren. In landen waar relatief veel gebruik gemaakt wordt van dit soort opleidingen zal het aantal instructie-uren lager uitkomen.