Deelname aan LLO: relatie met werk
Volwassenen die werken nemen vaker deel aan leven lang ontwikkelen. Niet alleen of volwassenen werken speelt een rol, ook andere arbeidskenmerken zoals de arbeidsrelatie, de grootte van het bedrijf/werkgever en de duur van de werkweek spelen een rol. Opleidingen worden vooral gevolgd om het huidige werk beter te kunnen doen en/of voor betere carrièrevooruitzichten.
Belangrijkste redenen voor werkenden voor het volgen van een niet-formele opleiding (%)
Reden | reden niet-formeel onderwijs |
---|---|
Werk beter doen | 82 |
Kennis-vaardigheden voor interesse | 61 |
Verplicht | 50 |
Carrierevooruitzichten verbeteren | 44 |
Kennis-vaardigheden voor dagelijks leven | 41 |
Kans op (andere) baan(beroep) vergroten | 35 |
Kans op baanverlies verkleinen | 30 |
Nieuwe mensen ontmoeten-plezier | 26 |
Certificaat-diploma behalen | 26 |
Om eigen bedrijf op te starten | 6 |
Technische en of organisatorische veranderingen op het werk | 37,8 |
Vrijwilligerswerk beter doen | 4,7 |
Gezondheidsredenen | 5,1 |
Niet-formele opleidingen blijken vooral te worden gedaan om het functioneren van de huidige baan te verbeteren. In tegenstelling tot bij de formele opleiding, wordt verplichting vaak genoemd als reden voor het volgen van een niet-formele opleiding. Redenen die weinig genoemd worden zijn: een eigen bedrijf op te starten, vrijwilligers werk beter doen en gezondheidsredenen.