Omvang tekorten leraren en schoolleiders (po en vo)

De actuele tekorten aan leraren en schoolleiders worden in kaart gebracht door scholen te vragen om de tekorten te registreren. Daarbij is gevraagd naar twee soorten tekorten: openstaande en verborgen vacatures. Dat openstaande vacatures een tekort zijn spreekt vanzelf. Verborgen vacatures zijn plekken die weliswaar bezet zijn, maar niet op de manier die de eerste keuze van de school zou zijn. Bijvoorbeeld door het inzetten van ambulante medewerkers, zij-instromers of door groepen anders in te delen. 

Voor meer informatie over tekorten, zie:

De grafiek 1a laat de schatting zien van de landelijke tekorten aan leraren in fte voor het primair onderwijs, inclusief verborgen tekorten. De schatting is gemaakt op basis van enquêtegegevens. Zie ‘gerelateerde grafieken’ voor de omvang van de tekorten in procenten.

Gerelateerde grafiek onder 1a: De grafiek 1b laat de schatting zien van de landelijke tekorten aan leraren in procenten voor het primair onderwijs, inclusief verborgen tekorten. De schatting is gemaakt op basis van enquêtegegevens.

Grafiek 1a: Omvang tekorten aan leraren in het po in aantallen fte (2024)

Grafiek 1a: Omvang tekorten aan leraren in het po in aantallen fte (2024) Aantal fte
schooltype tekortregulier tekortvervangingtotaal
basisonderwijs454319796522
speciaal basisonderwijs21599315
(voortgezet) speciaal onderwijs638255893
Totaal539623337729

In absolute termen kampt het basisonderwijs met de grootste tekorten aan leraren, zowel regulier als vervanging.

Brontabel als csv (195 bytes)
Grafiek 1b: Omvang tekorten aan leraren in het po in procenten (2024) Procenten
schooltype tekortregulier tekortvervangingtotaal
basisonderwijs5,60%2,40%8,00%
speciaal basisonderwijs5,30%2,50%7,80%
(voortgezet) speciaal onderwijs6,00%2,40%8,40%
Totaal5,60%2,40%8,10%

Het (voortgezet) speciaal onderwijs heeft relatief gezien het hoogste percentage totale tekort aan leraren en het speciaal basisonderwijs heeft relatief gezien het laagste percentage totale tekort.

Brontabel als csv (212 bytes)

De grafiek 2a laat de schatting zien van de landelijke tekorten aan schoolleiders in fte voor het primair onderwijs, inclusief verborgen tekorten. De schatting is gemaakt op basis van enquêtegegevens. Zie ‘gerelateerde grafieken’ voor de omvang van de tekorten in procenten.

Gerelateerde grafiek onder 2a: De grafiek 2b laat de schatting zien van de landelijke tekorten aan schoolleiders in procenten voor het primair onderwijs, inclusief verborgen tekorten. De schatting is gemaakt op basis van enquêtegegevens.

Grafiek 2a: Omvang tekorten aan schoolleiders in het po in aantallen fte (2024)

Grafiek 2a: Omvang tekorten aan schoolleiders in het po in aantallen fte (2024) Aantal fte
schooltype tekortregulier tekortvervangingtotaal
basisonderwijs454302756
speciaal basisonderwijs12618
(voortgezet) speciaal onderwijs502373
Totaal516331847

In absolute termen kampt het basisonderwijs met de grootste tekorten aan schoolleiders, zowel regulier als vervanging.

Brontabel als csv (178 bytes)
Grafiek 2b: Omvang tekorten aan schoolleiders in het po in procenten (2023) Procenten
schooltype tekortRegulier tekort percentageVervanging percentageTotaal percentage
basisonderwijs6,00%4,00%10,10%
speciaal basisonderwijs3,60%1,70%5,30%
(voortgezet) speciaal onderwijs6,20%2,90%9,10%
Totaal6,00%3,80%9,80%

Het basisonderwijs heeft relatief gezien het hoogste percentage totale tekort aan schoolleiders en het speciaal basisonderwijs heeft relatief gezien het laagste percentage totale tekort.

Brontabel als csv (244 bytes)

De grafiek 3a laat de schatting zien van de landelijke tekorten aan leraren in fte voor het voortgezet onderwijs, inclusief verborgen tekorten. De schatting is gemaakt op basis van enquêtegegevens. Zie ‘gerelateerde grafieken’ voor de omvang van de tekorten in procenten.

Gerelateerde grafiek onder 3a: De grafiek 3b laat de schatting zien van de landelijke tekorten aan leraren in procenten voor het voortgezet onderwijs, inclusief verborgen tekorten. De schatting is gemaakt op basis van enquêtegegevens.

Grafiek 3a: Omvang tekorten aan leraren in het vo in aantallen fte (2024)

Grafiek 3a: Omvang tekorten aan leraren in het vo in aantallen fte (2024) Aantal fte
schooltype tekorttotaal
vmbo-havo-vwo3086
praktijkonderwijs (pro)473
internationale schakelklassen (isk)212
Totaal3771

In absolute termen kampt het vmbo/havo/vwo met de grootste tekorten aan leraren

Brontabel als csv (129 bytes)
Grafiek 3b: Omvang tekorten aan leraren in het vo in het procenten (2024) Procenten
schooltype tekortregulier tekortvervangingtotaal
vmbo-havo-vwo3,90%1,00%4,80%
praktijkonderwijs (pro)5,70%1,20%6,90%
internationale schakelklassen (isk)7,10%0,90%8,00%
Totaal4,10%1,00%5,10%

Internationale schakelklassen hebben relatief gezien het hoogste percentage totale tekort aan leraren en het vmbo/havo/vwo relatief gezien het laagste percentage totale tekort.

Brontabel als csv (210 bytes)

De grafiek 4a laat de schatting zien van de landelijke tekorten aan schoolleiders in fte voor het voortgezet onderwijs, inclusief verborgen tekorten. De schatting is gemaakt op basis van enquêtegegevens. Zie ‘gerelateerde grafieken’ voor de omvang van de tekorten in procenten.

Gerelateerde grafiek onder 4a: De grafiek 4b laat de schatting zien van de landelijke tekorten aan schoolleiders in procenten voor het voortgezet onderwijs. De schatting is gemaakt op basis van enquêtegegevens.

Grafiek 4a: Omvang tekorten aan schoolleiders in het vo in aantallen fte (2024)

Grafiek 4a: Omvang tekorten aan schoolleiders in het vo in aantallen fte (2024) Aantal fte
schooltype tekortRegulier tekort percentageVervanging percentageTotaal
Totaal15559214

In het voortgezet onderwijs is er een totaal tekort van 214 fte schoolleiders, waarvan 155 fte regulier tekort en 59 fte vervanging.

Brontabel als csv (95 bytes)
Grafiek 4b: Omvang tekorten aan schoolleiders in het vo in procenten (2024) Procenten
schooltype tekortTotaal percentage
Totaal3,50%

In het voortgezet onderwijs is er een tekort van 3,5% aan schoolleiders

Brontabel als csv (51 bytes)