Internationale prestaties Primair Onderwijs (TIMSS/PIRLS)
De prestaties van Nederlandse basisschoolleerlingen worden in de onderzoeken TIMSS en PIRLS internationaal vergeleken.
De 'Progress in International Reading Literacy Study' (PIRLS) toetst de kennis van negen- en tienjarigen op het gebied van leesvaardigheid. De 'Trends in International Mathematics and Science Study' (TIMSS) toetst de kennis van negen- en tienjarigen op het gebied van wiskunde en natuurwetenschappen. De Nederlandse prestaties en die van de belangrijkste vergelijkingslanden zijn te vinden onder 'Gerelateerde grafieken'.
Prestaties lezen 9/10-jarigen
Land | 2001 | 2006 | 2011 | 2016 |
---|---|---|---|---|
SGP | 528 | 558 | 567 | 576 |
HKG | 528 | 564 | 571 | 569 |
USA | 542 | 540 | 556 | 549 |
RUS | 528 | 565 | 568 | 581 |
ENG | 553 | 539 | 552 | 559 |
NED | 554 | 547 | 546 | 545 |
SWE | 561 | 549 | 542 | 555 |
HON | 543 | 551 | 539 | 554 |
DUI | 539 | 548 | 541 | 537 |
Nederlandse leerlingen in groep 6 van het primair onderwijs presteren bovengemiddeld op het terrein van leesvaardigheid. De PIRLS-score in 2016 is vrijwel gelijk gebleven aan die van 2006 en 2011. Vergeleken met 2001 zijn de scores in 2006, 2011, 2016 lager.
Land | 1995 | 2003 | 2007 | 2011 | 2015 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
NL | 549 | 540 | 535 | 540 | 530 | 538 |
DUI | 525 | 528 | 522 | 521 | ||
BEL-VL | 551 | 549 | 546 | 532 | ||
ZWE | 503 | 504 | 519 | 521 | ||
DEN | 523 | 537 | 539 | 525 | ||
FIN | 545 | 535 | 532 | |||
ENG | 484 | 531 | 541 | 542 | 546 | 556 |
USA | 518 | 518 | 529 | 541 | 539 | 535 |
SIN | 590 | 594 | 599 | 606 | 618 | 625 |
TIMSS schaalgemiddelde | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Sinds de eerste meting in 1995 zijn de rekenprestaties van Nederlandse leerlingen in TIMSS licht afgenomen. In 2019 zijn de rekenprestaties duidelijk omhoog gegaan ten opzichte van 2015. Dit is een duidelijke stap omhoog. Nederland scoort met een score van 538 duidelijk boven het schaalgemiddelde van 500. De Nederlandse score is significant hoger dan de gemiddelde rekenscore van Denemarken, Duitsland, Zweden en Frankrijk. Alleen de Engelse leerlingen hebben met een toetsscore van 556 aanmerkelijk beter dan de Nederlandse leerlingen gepresteerd. Frankrijk is het enige vergelijkingsland met een gemiddelde toetsscore onder het TIMSS-gemiddelde van 500, namelijk 485.
De TIMSS-toets heeft vier prestatieniveaus: het geavanceerde, hoge, midden- en basisniveau. Bijna alle Nederlandse groep 6 leerlingen (98%) halen tenminste het basisniveau voor rekenen. In Nederland rekent 7% van de leerlingen op het geavanceerde niveau, in 2015 was dit nog 4%. Dit is een beperkte, maar significante toename.
Land | 1995 | 2003 | 2007 | 2011 | 2015 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
NL | 530 | 525 | 523 | 531 | 517 | 518 |
DUI | 528 | 528 | 528 | 518 | ||
BEL-VL | 518 | 509 | 512 | 501 | ||
ZWE | 525 | 533 | 540 | 537 | ||
DEN | 517 | 528 | 527 | 522 | ||
FIN | 570 | 554 | 555 | |||
ENG | 528 | 540 | 542 | 529 | 536 | 537 |
USA | 542 | 536 | 539 | 544 | 546 | 539 |
SIN | 523 | 565 | 587 | 583 | 590 | 595 |
TIMSS schaalgemiddelde | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
De gemiddelde toetsscore voor natuuronderwijs is 518. Van de 58 TIMSS-landen hebben achttien landen een significant hogere score dan Nederland behaald. Evenals bij rekenen is Singapore ook in de natuurwetenschappelijke vakken koploper met een score van 595. De Filippijnen heeft wederom de laagste score (249). In Nederland is de score voor natuuronderwijs gelijk gebleven aan 2015.