Internationaal onderzoek leraren (TALIS)
In het internationaal vergelijkend onderzoek 'Teaching and Learning International Survey' (TALIS) is in 48 landen de werk- en leeromgeving van leraren en schoolleiders in de onderbouw van het voortgezet onderwijs onderzocht.
De belangrijkste resultaten van dit onderzoek zijn in de volgende figuren te vinden, zoals het percentage leraren dat tevreden is met zijn/haar werk. Onder 'Gerelateerde grafieken' zijn nog meer figuren te raadplegen.
Percentage leraren dat tevreden is met zijn/haar werk
Land | 2018 |
---|---|
Finland | 88% |
Japan | 82% |
Nederland | 94% |
Engeland | 78% |
Denemarken | 89% |
Belgie (Vl.) | 93% |
VS | 90% |
Zweden | 90% |
Frankrijk | 85% |
TALIS gemiddelde | 90% |
De tevredenheid onder Nederlandse vo-leraren in de onderbouw over hun beroep is groot: 94 van de 100 leraren geven aan dat zij tevreden zijn met hun beroep. Dit percentage is hoger dan het internationaal gemiddelde en dat van veel omringende landen.
Land | 2018 |
---|---|
Finland | 58% |
Japan | 34% |
Nederland | 31% |
Engeland | 29% |
Denemarken | 19% |
Belgie (Vl.) | 26% |
VS | 36% |
Zweden | 11% |
Frankrijk | 7% |
TALIS gemiddelde | 32% |
In Nederland vindt 31% van de leraren in vo-onderbouw dat hun beroep wordt gewaardeerd door de maatschappij. Dit komt vrijwel overeen met het internationaal gemiddelde. In Finland (58%) vindt een veel groter deel van de leraren dat het lerarenberoep wordt gewaardeerd door de maatschappij.
Land | Administratie | Orde houden | Lesgeven |
---|---|---|---|
Finland | 6% | 14% | 80% |
Japan | 7% | 14% | 79% |
Nederland | 10% | 17% | 72% |
Engeland | 7% | 13% | 80% |
Denemarken | 8% | 10% | 82% |
Belgie (Vl.) | 10% | 15% | 74% |
VS | 7% | 13% | 79% |
Zweden | 6% | 11% | 82% |
Frankrijk | 8% | 17% | 75% |
TALIS gemiddelde | 8% | 13% | 78% |
Leraren besteden het overgrote deel van hun onderwijstijd aan het geven van les, maar ook gedeeltelijk aan het houden van orde en administratieve taken. Nederlandse leraren blijken internationaal gezien iets minder dan gemiddeld tijd te besteden aan lesgeven (72% versus 78%) en iets meer dan gemiddeld aan orde houden (17% versus 13%) en administratie (10% versus 8%).
Land | 2013 |
---|---|
Finland | 17% |
Japan | 80% |
Nederland | 71% |
Engeland | 46% |
Denemarken | 15% |
Belgie (Vl.) | 33% |
VS | 34% |
Zweden | 32% |
Frankrijk | 32% |
TALIS gemiddelde | 38% |
Bijna driekwart van de Nederlandse schoolleiders (71%) vindt dat een tekort aan gekwalificeerde en/of goed presterende leraren goed onderwijs belemmert. Nederland scoort hier internationaal bovengemiddeld, alleen Japan scoort hoger. In landen als Finland en Denemarken ligt dit percentage een stuk lager; rond de 15 procent.