Aanpak Lerarentekort 2025
Op deze pagina vindt u de beleidsindicatoren bij het thema 'Aanpak Lerarentekort' uit de Beleidsagenda 2025. De beleidsindicatoren van de verschillende sectoren afzonderlijk geven samen inzicht in het thema.
Met beleidsindicatoren geeft het ministerie van OCW kwantitatief inzicht in de voortgang, werking en effectiviteit van het beleid van de ocw-beleidsterreinen gekoppeld aan de begrotingcyclus van OCW.
Aanpak Lerarentekort
Het grote tekort aan leraren en schoolleiders is een risico voor de kwaliteit en de continuïteit van het onderwijs. Daarom moeten we samen zorgen voor voldoende leraren en schoolleiders die goed zijn opgeleid, hun vakkennis bijhouden en met plezier in een aantrekkelijke omgeving werken.
Primair en Voortgezet Onderwijs
- Omvang tekorten leraren en schoolleiders (po en vo)
- Uitstroom in de lerarenopleidingen (Pabo, eerstegraads en tweedegraads bevoegdheid)
- Opleiding en professionalisering via een subsidie
- Aandeel vaste contracten in het po, vo en mbo
- Gemiddeld aantal dagen dat leraren werken in het po, vo en mbo (respect. Minder dan 2, 2-3, 3-4, meer dan 4 dagen)
- Het percentage onderwijslocaties dat deel uitmaakt van de Regionale Aanpak (de onderwijsregio’s)
Middelbaar Beroepsonderwijs
- Verbeteren van de aantrekkelijkheid van beroep en verminderen van uitval van startend personeel
- Aandeel mbo docenten en instructeurs dat in de eerste drie werkjaren weer uitstroomt