Verbetering aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt
Elke mbo-student, jong en oud, moet gedurende de hele loopbaan optimale kansen krijgen om een opleiding te volgen die bij hem of haar past. Dat moet leiden tot een kansrijke en duurzame plek, op de arbeidsmarkt, in de samenleving of in een vervolgopleiding. Het is belangrijk dat elke mbo-student zich ook na het behalen van het diploma blijft ontwikkelen.
Meer weten? Bekijk de Werkagenda mbo.
Om zicht te houden op de ontwikkelingen rondom de aansluiting tussen onderwijs- en arbeidsmarkt worden er een aantal indicatoren bijgehouden. Overige relevante kerncijfers vindt u hier.
Aansluiting arbeidsmarktbehoefte
Alle studenten moeten een duurzaam arbeidsperspectief hebben. Met de Werkagenda mbo zet OCW samen met de sector in op het verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. De kwantitatieve en kwalitatieve aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt uit monitoren wordt gevolgd aan de hand van de onderstaande indicatoren.
- Aandeel mbo-uitstromers met werk een jaar na afstuderen, per sector (kwantitatief)
- Tevredenheid leerbedrijven met vakkennis en beroepsvaardigheden van werknemers uit het mbo (kwalitatief)
Kansrijke studiekeuze
Goed opgeleide vakmensen zijn nodig om de maatschappelijke opgaven op het gebied van woningbouw, zorg, onderwijs, klimaat- en energie, veiligheid, kinderopvang en de digitale transitie te realiseren. OCW stimuleert samen met de sector dat studenten een weloverwogen keuze voor een opleiding richting een kansrijk beroep. De onderstaande indicator wordt hierbij gevolgd.
Bij- en omscholen van werkenden en werkzoekenden
De mbo-sector draagt bij aan het (op maat, modulair en via BBL) bij- en omscholen van werkenden en werkzoekenden. Dat is onder andere nodig om de huidige maatschappelijke opgaven in de woningbouw, zorg, onderwijs, klimaat en energie, veiligheid, kinderopvang en de digitale transitie te kunnen realiseren. Specifieke aandacht gaat uit naar het stimuleren van de BBL. De onderstaande indicatoren worden gevolgd. Zie daarnaast ook de themapagina over leven lang ontwikkelen.
- Het aantal studenten dat een opleiding volgt voor bij- of omscholing (instromers van 25 jaar en ouder), uitgesplitst naar sector
- Het aandeel studenten dat een opleiding volgt voor bij- of omscholing (instromers van 25 jaar en ouder) dat hun diploma haalt via de BBL
Stagepact
Naast de Werkagenda mbo is ook het Stagepact mbo 2023-2027 gesloten. Hiermee zetten partners in en rondom het mbo erop in dat alle studenten een passende stage of leerbaan krijgen met de juiste begeleiding en goede randvoorwaarden. Ook wordt stagediscriminatie tegengegaan. Hier vindt u het Stagepact.
Begeleiding tijdens de beroepspraktijkvorming
In het Stagepact en de Werkagenda zijn afspraken gemaakt over intensievere begeleiding tijdens de beroepspraktijkvorming door de school en het leerbedrijf. Studenten die tevreden zijn over de begeleiding zullen minder uitvallen en hebben grotere kans hun opleiding succesvol af te ronden omdat ze de begeleiding krijgen die ze nodig hebben.
Passende stage
Leren in de praktijk is een onmisbaar onderdeel van alle mbo-opleidingen. In het Stagepact en de Werkagenda is onder meer afgesproken dat alle studenten in het mbo een kwalitatief goede stageplek of leerbaan moeten krijgen die aansluit bij de opleiding en ontwikkelingsbehoefte van de student en dat stagediscriminatie uitgebannen wordt.
- Aandeel studenten dat moeite had om een stage/leerwerkplek te vinden naar achtergrondkenmerken (Deze indicator is in ontwikkeling, volgt)
Meer bronnen
Via de onderstaande bronnen kunt u meer cijfers vinden over verschillende onderwerpen die te maken hebben met de prioriteit aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt.