Lerarenstrategie
Met beleidsindicatoren geeft het ministerie van OCW kwantitatief inzicht in de voortgang, werking en effectiviteit van het beleid van de ocw-beleidsterreinen gekoppeld aan de begrotingcyclus van OCW.
De beleidsindicatoren van de verschillende sectoren afzonderlijk dragen gezamenlijk bij aan de verantwoording voor het thema 'Lerarenstrategie'.
Lerarenstrategie
Het grote tekort aan leraren en schoolleiders is een van de belangrijkste problemen van dit moment. Leraren zijn bepalend, want ze maken in de klas het verschil. Als er niet voldoende goede leraren en schoolleiders zijn, is dat een risico voor de kwaliteit van het onderwijs. We zetten daarom alles op alles om de lerarentekorten terug te dringen. Daarvoor is een mix van maatregelen nodig. Zo zijn de beloningen in het primair onderwijs verhoogd en zijn er afspraken gemaakt over het verlagen van de werkdruk in het voortgezet onderwijs. Ook is er extra tijd voor bijscholing voor leraren in het po en vo gekomen, vooral voor het onderwijs in de basisvaardigheden. Dit alles moet eraan bijdragen dat het beroep van leraar weer hoog gewaardeerd wordt in de samenleving.
Verminderen van de personeelstekorten op de arbeidsmarkt (PO/VO)
- Omvang tekorten leraren en schoolleiders in het po en vo
- Het aantal personen dat werkzaam is in het po, vo en mbo
- Het aandeel voltijdseenheden (fte's) in het po, vo en mbo
- Gemiddeld aantal dagen dat leraren werken in het po, vo en mbo (respect. 1,2,3,4,5 dagen)
- Gemiddelde aanstellingsomvang leraren in het po, vo en mbo
- Instroom in de lerarenopleidingen
Verbeteren van de aantrekkelijkheid van beroep (PO/VO)
- Niveau van de gemiddelde beloning van leraren per maand
- Aandeel vaste contracten in het po,vo en mbo
- Aandeel vaste contracten (inclusief tijdelijk met uitzicht op vast) en tijdelijke contracten onder startende leraren in het po, vo en mbo
- De mate waarin onderwijspersoneel werkdruk ervaart in het po, vo en mbo
Versterken van de kwaliteit van de lerarenopleiding (PO/VO)
- Het percentage studenten dat wordt opgeleid via Samen Opleiden en Professionaliseren
- Tevredenheid onder pas afgestudeerden over de opleiding
- Doorstroom, uitval en switch in de lerarenopleiding [Deze indicator is in ontwikkeling, volgt]
- Uitstroom in de lerarenopleiding (Pabo, eerstegraads en tweedegraads bevoegdheid)