Beleidsindicatoren Primair en Voortgezet Onderwijs 2025
Op deze pagina vindt u voor de OCW begroting van 2025 de beleidsindicatoren voor het primair en voortgezet onderwijs zoals gepubliceerd in de Beleidsagenda 2025.
Het ministerie van OCW geeft in haar begroting en verantwoording inzicht in de voortgang van de beleidsprioriteiten met beleidsindicatoren naar thema's die corresponderen met de thematische indeling van de Strategische Evaluatie Agenda (SEA).
Beleidsindicatoren bij het thema 'Een sterke basis en hoge kwaliteit'
We werken aan hoge kwaliteit in onderwijs, wetenschap, cultuur en media. We investeren in leerlingen en studenten zodat zij de basisvaardigheden taal, rekenen-wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap beter gaan beheersen. Deze vaardigheden zijn onmisbaar voor het vervolgonderwijs en om te functioneren op het werk en in de samenleving. De weg die is ingezet voor onderzoek en wetenschap wordt vastgehouden en de investeringen worden grotendeels voortgezet.
- Behaalde referentieniveaus Lezen, Taalverzorging en Rekenen eind PO
- Behaalde referentieniveaus rekenen-wiskunde en Nederlands leesvaardigheid eind leerjaar 2 VO
Beleidsindicatoren bij het thema 'Aanpak Lerarentekort'
Het grote tekort aan leraren en schoolleiders is een risico voor de kwaliteit en de continuïteit van het onderwijs. Daarom moeten we samen zorgen voor voldoende leraren en schoolleiders die goed zijn opgeleid, hun vakkennis bijhouden en met plezier in een aantrekkelijke omgeving werken.
- Omvang tekorten leraren en schoolleiders in het po en vo
- Uitstroom in de lerarenopleiding (Pabo, eerstegraads en tweedegraads bevoegdheid)
- Opleiding en professionalisering via een subsidie
- Aandeel vaste contracten in het po,vo en mbo
- Gemiddeld aantal dagen dat leraren werken in het po, vo en mbo (respect. minder dan 2, 2-3, 3-4, meer 4 dagen)
- Het aantal operationele regio’s en het percentage scholen of schoolbesturen dat uitmaakt van de Regionale Aanpak (de onderwijsregio’s)
Beleidsindicatoren bij het thema 'Iedereen is nodig'
We hebben elk talent nodig om Nederland draaiende te houden en iedereen moet zo goed mogelijk mee kunnen doen in de samenleving, ook in het kader van welzijn voor iedereen. Ons onderwijs bereidt kinderen en jongeren daarop voor.
- Doelstellingen passend onderwijs
- Thuiszittende kinderen
- De verschillen in positie leerjaar drie t.o.v. het basisschooladvies tussen groepen leerlingen
-
Verschillen in onderwijspositie tussen groepen leerlingen 10 jaar na behalen vo-diploma
-
De verschillen in positie in leerjaar drie vo tussen groepen leerlingen